6.10.11

Kreativa människor i en kreativ värld


Teo Härén – framgångsrik föreläsare i ämnet kreativitet föreläste idag på Fryshusets ”Forum För Eldsjälar”. 
Herregud vad bra! 
Jag, som säkert många andra är skeptiska till saker som alla andra gillar. Teo och hans bror Fredrik blev valda till årets talare 2007 och föresläser flera gånger i veckan på olika konferenser.
Men jag säger bara det – har du chansen att lyssna på Teo Härén ta den!

Det han säger är mindexpanding, utmanande och extremt inspirerande.

Han berättar vad som är bra grogrund för kreativitet, utifrån kreativitetsforskning:
* Demokrati, så man vågar prata om sina idéer
* Jämställdhet, män och kvinnor tänker inte alltid lika
* Hög utbildningsnivå

Så vilket är det land som har bäst förutsättningar i världen sammantaget de här komponenterna?
Svar: Sverige
Och vilken stad i Sverige har bäst förutsättningar sammantaget de här komponenterna?
Svar: Stockholm
Alltså har vi möjlighet att vara världens mest kreativa människor!
Fatta vilken möjlighet.

Men det förutsätter att vi tänker annorlunda, tänker nytt, tänker kreativt.
Teo testar naturligtvis kreativiteten hos oss i publiken och på 45 minuter har han fått oss att öppna upp både hjärta och hjärna. Han får oss i publiken att känna oss glada, lite generade, sedda och samtidigt…inspirerade.
Teo utgår från två produkter; gin och tonic. Blandar man dem får man en tredje produkt: Gin och Tonic (ett svar). Man får också GT (ett annat svar). Vi nöjer oss i publiken, är smarta nog att förstå vad han är ute efter. Vi måste blanda våra kompetenser så att vi tillsammans får fram nya svar, nya metoder.

Men så fortsätter han. Vad får vi mer?
”Jo men vi får ju en drink”, ”vi får ont i huvudet”, ”skrumplever” och så vidare (Nu känner vi oss smarta, NU har vi fattat).
Men så säger han: ”Tonic säljs i petflaskor. Nu har Gin också börjat säljas i petflaskor.”
Ingen, verkligen ingen, hade tänkt på flaskan.

Hans poäng är att vi kan missa det som är precis framför oss. Hans poäng är att kreativitet är fler svar, fler lösningar – fler sanningar.

Och just där tänker jag ”Hur tusan ska jag öva upp mitt sinne så jag är mer kreativ, hur ska jag öva ännu mer på att ta bort övertygelser och hinder som står i vägen för min kreativitet?”
Hemma har jag coachande frågor, Marianne Williamssons ”Our Deepest Fear” och ”The Four Agreements” (Be Impeccable with your Word, Don’t Take Anything Personally, Don’t Make Assumptions, Always Do Your Best) - så att ha något som rör kreativitet uppsatt hemma skulle verkligen vara en till pusselbit av hur jag vill leva.

Så – Teo sa ”Maila mig, maila mig om ni vill ha tips, övningar och bra länkar i ämnet.”
Sagt och gjort. Jag kan dela tipsen här sen när jag får dem.

Till sist berättar han om deras senaste projekt: www.ideasisland.com.
Fantastiskt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar