18.10.11

En ständig ström av orättvisor och kassa värderingar

Det finns massor att skriva om hela tiden som rör jämställdhet och jämlikhet.
Här dagens urval (hittills) med tack till Josefin Carnolf, Frida Nilsson och Gisela Jönsson för tips.

Petra Jankov Picha skriver idag i Aftonbladet: "Nej du behöver inte amma din bebis
[...]Många vittnar också om att deras val inte­ respekteras och flera har till och med nekats de tabletter som finns att ta om man vill stoppa mjölkproduktionen efter förlossning."
Läs hela debattartikeln här

Herregud, jag kommer ihåg hur det var när jag födde min son 1995. Den naturliga moderligheten stod högt i kurs, och även om jag valde att föda på det som då hette ABC-kliniken, utan smärtlindring och i hemlik miljö, så ville jag faktiskt inte ha dåligt samvete för att amningen inte funkade. Men så indoktrinerad som jag var av att amningen var SUPERVIKTIG för alla möjliga olika saker, från vikten av närhet som tydligen bara kunde uppnås genom amning, till allergi var det en stor sorg när det inte funkade. Men sen när jag accepterat - vilka fördelar! Pappan och jag kunde dela på ALLT.
Toppen.


Erik Ullenhag, integrationsministern, kommenterar det faktum att nyanlända kvinnor hamnar allt mer utanför arbetsmarknaden:
"– Det finns en del som tyder på att vi har varit ganska könsstereotypa i hur vi har bemött en familj som kommer hit där man på tjänstemannanivå har känt att bara mannen får jobb så händer ju någonting, säger han."
Vågar man hoppas på en förändring?
Läs hela artikeln här

För övrigt
...så fick jag igår nys om att företaget msi haft lapdance på förra årets Dreamhack. Gisela Jönsson twittrade " Om jag hade en tonårig son skulle jag vara SÅDÄR förtjust i att han åker på LAN och så är det en jävla lapdancetävling"

Återkommer till det här, väntar på svar från Dreamhack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar