Igår fick jag ett glädjande
mail;
Reklamombudsmannens (RO) uppfattning är att Ryanair harkönsdiskriminerande reklam.
Det var i december som jag
gjorde en anmälan till RO om viss reklam på Ryanairs hemsida och tydligen var
det inte bara jag som gjort det utan vi var sammanlagt 56 personer som anmält
samt två organisationer; Föreningen Män för jämställdhet i Göteborg och Örebro
Rättighetscenter.
"Reklamombudsmannen
finner att reklamkampanjen är könsdiskriminerande. Den strider därmed mot
artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och
marknadskommunikation."
Eftersom RO är en stiftelse
har de inte rätt att döma ut vite eller annat, så i bästa fall innebär ett
uttalande från RO dålig publicitet för företaget vilket i sin tur kan påverka
deras fortsatta reklamkampanjer eller att kunder väljer ett annat bolag osv.
Stiftelsen RO är näringslivet
och verkar för effektiv självsanering av marknadskommunikation. Och
motsvarighet finns både inom och utanför EU.
Detta händer när RO finner
reklam diskriminerande:
"När RO eller RON har
meddelat ett uttalande skickas detta till både anmälare och annonsör. Tidigast två
dagar senare publiceras uttalandet på www.reklamombudsmannen.org. Om RO eller
RON bedömer att uttalandet är principiellt viktigt eller bedöms ha stort
allmänintresse skickas även ett pressmeddelande. Eftersom RO/RON inte är en
förening, myndighet eller domstol, kan inga viten, böter eller avgifter dömas
ut om reklam fälls. Offentliggörandet är att likna vid en sanktion."
Yay! Jag anmälde Lovefilm för ett par veckor sen. Jag vill inte att mina barn ska få sunkiga könsnormer upptryckta i ansiktet i det offentliga rum som är allas. Det är ganska svårt att kämpa mot stereotypt könstänkande aktivt var dag, när det finns utrymme att ständigt rasera allt jobb man lägger ner. Två steg framåt och ett steg bak...
SvaraRadera