7.4.11

Lina Thomsgård säger nej tack

Igår hade Rättviseförmedlingens Lina Thomsgård sitt egna två timmars pratprogram i Radio1 – kanalen som tar gubbrekord genom att stapla följande programledare på varandra: Gert Fylking, Robert Aschberg, Hasse Aaro, Alex Schulman och nu senast Adam Alsing. Stolta gick de ut med sina programledarnamn och fick (som tur var) snabbt hård kritik för att det inte fanns några kvinnor med.
Lina Thomsgård fick igår möjligheten att hålla ett eget program – ett program som blev smart, intressant och väl genomfört. Den sorten jag och många med mig vill ha mer av.

Lina Thomsgård har tackat nej till en eventuellt fortsatt programledarroll, på solklara grunder, läs hennes öppna svar här: http://rattviseformedlingen.se/post/4414750580/brevtillradio1

Det enda som oroar mig, som jag pratade med en vän om igår, är om det hela var uttänkt av nån PR konsult som anade att uppställningen av programledare och debatten däromkring skulle ge massa uppmärksamhet till en radiokanal som annars snabbt skulle falla i glömska p g a dess orimlighet. Och att Thomsgård således blivit en bricka i ett reklamspel? Det vore verkligen tragiskt. Och hon borde få väldigt bra betalt för sina två timmar igår!

Jag hoppas att hela det här resulterar i att Lina (om hon vill) får en programledarroll i radio i en annan kanal som drivs av vettiga värderingar, eller varför inte en massa erbjudanden: Programledarroll i radio/TV, moderator i viktiga debatter eller ett helt eget program fyllt av alla viktiga Rättviseförmedlingsfrågor?

Och - shame on Radio1 och Gert Fylking – ofattbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar