7.12.10

Ungdomsstyrelsens Rikskonferens

Förra veckan var jag på Ungdomsstyrelsens Rikskonferens här i Stockholm - två dagar, fyra seminariepass och en del underhållning. Ett av de bästa inslagen var Ung utan pung, som visade delar ur sin föreställning "<3 mig - (Naken på nätet)", om unga, sex och internet. Tillsammans med Ungdomsstyrelsens metodbok ”Ses offline”, om de möjligheter och svårigheter som unga möter på nätet, är frågor kopplade till föreställningen för vidare diskussioner inom temat.

Tveklöst en föreställning jag önskar alla högstadie- och gymnasieskolor skulle ha råd att ta in.
För ärligt, hur lätt är det att prata med sin unge om kränkningar, exploatering och utsatthet? Om allt som kan flimra förbi på nätet? Det är såklart att alla vi vuxna har ett ansvar, men skolan kan ju vara den där arenan där diskussionerna blir givande för att man kan prata öppet om det i grupp med andra.
Min vän Jessica som är högstadielärare uttryckte det som att hon bara ville ta hand om alla ungar i skolan och skydda dem.  "Det är så svårt att förmedla", sa hon uppgivet men på samma gång ilsket. ""Jag vill inte att de ska se allt det där, de kan ju se saker som skadar dem för livet. Hur ska jag få dem att förstå?!".
Och det är ju det som är drivkraften, så hur diskuterar vi det som vi vuxna ser kan skada utan att låta som om vi lider av moralpanik?
"Ung utan pung" sätter inte fokus på de allra tyngsta sakerna, iallafall inte i de utdrag som jag såg. Men de tar upp tillräckligt mycket för att det ska räcka till att starta upp en diskussion och få ungarna att börja prata och dela med sig av egna erfarenheter.
En annan intressant studie i sammanhanget är Ungdomsstyrelsens rapport "Se mig" från 2009, en studie av tjejer och killars attityder och erfarenheter av sexuell exponering på internet.
Och "Jag syns, jag finns" om vilka tankar och funderingar unga har kring sexuell exploatering via internet och exploatering i allmänhet? Ungdomsstyrelsen skriver att: "Jag syns – jag finns" bidrar till en ökad förståelse för hur unga tänker kring ämnet som lite förenklat benämns unga, sex och internet.

Fryshuset har också en verksamhet, Nätvandrarna, som bedriver socialt arbete på nätet. Inom den verksamheten finns mycket kunskap kring unga och nätet.

Intressantaste seminariet som jag besökte under dagarna var "Hbt-ungdomars utsatthet" med Anneli Svensson som är brottsoffersamordnare och har byggt upp RFSLs brottsofferjour.
Hon berättade om forskning som visar att hbt ungdomar i högre grad än andra tänker på att begå självmord. Inte för att de är hbt utan för de omständigheter som råder och hur de blir bemötta. Föreläsaren var mycket noga med att poängtera att forskningen visar att de ungdomar hon intervjuat i viss utsträckning mådde mycket sämre än andra när de väl mådde dåligt och föreslog att alla som jobbade i vården skulle ha som rutin att fråga kring sexuell läggning, just för att upptäcka depression och vara medveten om den förhöjda risken när det handlar om den här gruppen unga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar