9.3.11

Att följa sina drömmar och möta sina utmaningar med mod

Jag pratade om dubbelheten med Internationella kvinnodagen med min son och en vän.
Att det är ett tillfälle att diskutera och reflektera över kvinnornas situation i världen är det mest tilltalande alternativet tycker jag. C nämnde barnprostitutionen i Thailand och jag berättade för min son om flickorna på Haiti och hur tonårsgraviditeterna har skjutit i höjden sedan jordbävningen för att de säljer sex för mat eller bara våldtas för att de är oskyddade. Och det sexuella våldet i krig där kvinnor våldtäkter används som ett vapen för att komma åt fiendens män.
Det finns oändligt mycket viktigt att förändra för flickor och kvinnor runt om i världen.

Gratulera oss inte till att vara kvinnor - gör skillnad istället! 
Som t ex Kvinna till Kvinna rapporterade: 
"I Kosovo samlades drygt ett hundratal kvinnor den 8 mars för att fira den internationella kvinnodagen. De vände sig med ett krav till Kosovos nytillträdda regering.
– Vi vill inte ha blommor, vi vill ha offentlig sjukförsäkring, var budskapet."

Eller som Carolina Guillén Åkerlind delade på facebook igår:


Om jag skulle varit ute i Stockholm och på så sätt uppmärksammat dagen igår skulle jag valt mellan att gå till Strand eller till Rival.
På Strand det var en fest för att stödja popkollo för tjejer, som initierades av artisten Marit Bergman. Riksorganisationen samlar ideella föreningar runt om i Sverige som arrangerar popkollo.
Syftet med riksorganisationen är att nå fler unga tjejer och få dem att börja spela/fullfölja sitt musikintresse, vara en nationell samarbetsplattform för föreningar som jobbar med unga tjejer och musik och sprida kunskap och erfarenhet till dessa lokala föreningar i att jobba mot kommun, region och näringsliv för att få stöttning i sin verksamhet och därmed implementera jämställdhetstänkande och jämställdhetsarbete på lokal och regional nivå.



Det andra alternativet var invigningsfesten för dokumentärfilmfestivalen Tempo på Rival där de bland annat visade filmen ”Jag är min egen Dolly Parton”. En film om Nina Persson, Cecilia Nordlund, Lotta Wenglén, Helena Josefsson och musikproducenten Gudrun Hauksdottir, som möts genom en hyllningskonsert till Dolly Partons ära. ”Jessica Nettelbladts porträtt av de fem kvinnorna är en inspirerande film om att följa sina drömmar och att möta utmaningar med mod.” Läs mer på http://www.svd.se/kulturnoje/film/bio/film-jag-ar-min-egen-dolly-parton_5989871.svd
Den och många andra filmer går att se just nu på Tempo i Stockholm!

Att följa sina drömmar och möta sina utmaningar med mod, får vara internationella kvinnodagens ledord. Och det gäller både jobbet med jämställdhet som förälder, som engagerad för kvinnor och flickor i Sverige och runt om i världen, hemma vid middagsbordet, i arbetet för hbtq frågor, i relationer, i sina drömmar, i sitt skapande och alla andra delar i livet.


Och återigen vill jag tipsa om att teckna en prenumeration på nättidningen ”Feministiskt perspektiv”, en nyhetstidning med genusperspektiv. Där det blir tydligt hur allt har fler dimensioner än man först ser och därmed blir mer intressant med ett genusperspektiv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar