25.1.11

Besök från dokumentärredaktionen på Sveriges radio


Idag hade vi besök av Susanne Björkman från dokumentärredaktionen i P1. Hon gjorde sin första dokumentär för radio 1976 och hittade redan då sitt säregna format som innebär att hon själv knappt är synlig i programmen. Jag har lyssnat mycket på Sveriges radios dokumentärer sedan hösten 2010 och Susanne blev snabbt en favorit hos mig. När jag hör  hennes program undrar jag om det ändå inte är med radio jag ska jobba. 
Hennes dokumentärer präglas alltid av samma lugn och respekt för de hon träffar.

På sr.se hittar jag följande målande kommentar om en av hennes dokumentärer:
"Det finns stunder då man stannar upp och lyssnar på radion så noga att man tappar synen.
Ögonblick då det som sägs är så angeläget att allt i det fysiska rummet försvinner”.


På vägen till och från jobbet lyssnade jag till ”En värld för sig” om Marianne Francke som föddes i början på 1900-talet och växte upp på Öfvre Östermalm. Marianne berättar om sin mopssamling, om uppväxten med barnflicka som extremt bortskämt barn, om sorgen över att inte kunna vara med sin man som hon varit gift med i över femtio år, om vännerna som består. Samtidigt som hon har haft ett extremt privilegierat liv framstår hon som en mycket ödmjuk och inkännande person, och troligen är det vad som gör programmet så intressant.

En annan höjdpunkt är ”Du har alla rätt” om diakonen Gunilla Moshi i Skärholmens församling. När jag hörde det programmet undrade jag om det kanske var diakon jag skulle blivit. Och då är jag inte ens religiös.

Så, jag är mycket glad över att ha fått samtala med en av mina förebilder idag.Vi får se vad fortsättningen blir.

En annan reflektion efter dagens möte är vissa tydliga likheter mellan hennes sätt att arbeta och det jag lärde mig på den coachutbildning jag gick hos COPA. Lyssnar man på människor öppet, intresserat och utan att värdera kan man få höra de mest fantastiska historier. Och som Susanne sa, ”de flesta människor vill bli lyssnade på.” I alla fall om det sker med respekt.

Detta kommer snart på bloggen
Och mer kring respekt blir det inom kort då jag ska berätta om besöket hos riksdagsmannen Arhe Hamednaca där jag och mina kollegor hade ett intressant samtal om värderingar och just respekt för allas lika värde. 
Annat som är på gång på den här bloggen är ett mycket intressant samtal med Carita Juselius, VD på COPA på temat värderingar och lite senare i vinter ett samtal med Josefin Carnolf, genusvetare som arbetar på Länsstyrelsen, aktuell med uppföljningen av den regionala strategin för jämställdhet i länet som antogs 2008. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar